Elivo D-vitamiinit 10 mikrog.

Makeuttamaton 180tbl/36 g ja Omenanmakuinen 150 tbl/60g

tuotenavi_dvitamiini.jpg
tuotenavi_dvitaamiini_omena.jpg

Sisältävät suositellun 10 mikrogrammaa hyvin imeytyvää D3-vitamiinia. Ne sopivat koko perheelle ympärivuotiseen käyttöön, erityisesti kasvaville lapsille, senioreille sekä naisille raskauden ja imetyksen aikana.

D-vitamiinia suositellaan kaikille vuoden pimeimpään aikaan, lokakuusta maaliskuuhun, jolloin Suomessa ei ole auringonvalosta saatavana D-vitamiinin muodostukseen tarvittavaa UVB-säteilyä.

Miksi D-vitamiinin saanti on tärkeää?

Turvaa luustolle tärkeiden rakennusaineiden, kalsiumin ja fosfaatin riittävän saannin auttamalla niiden imeytymisessä

  • Vaikuttaa suotuisasti immuunipuolustusjärjestelmään
  • Vähentää infektiosairauksien riskiä
  • Puutos voi aiheuttaa riisitautia lapsilla ja aikuisilla osteomalasiaa
    eli luun pehmenemistä
  • Etenkin vanhuksilla D-vitamiini parantaa myös lihaskuntoa
    ja tasapainoa ja vähentää siten kaatumisia sekä luunmurtumia

Miten D-vitamiini vaikuttaa?

D-vitamiinin tehtävä on parantaa kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä suolistossa ja auttaa kalsiumia kiinnittymään luustoon. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat myös D-vitamiinin käytön vähentävän sydän- ja verisuonitautien (1) ja tyypin 2 diabeteksen (2,3) riskiä.

Mistä D-vitamiinia saadaan?

  • Ravintolisät
  • Kala; lohikalat, kuha, muikku, silakka
  • Nestemäiset maitovalmisteet (0,5 μg D3-vitamiinia/100 ml) ja levitettävät ravintorasvat (10 μg/100 g)
  • Kananmuna, broilerin liha ja osa sienistä
  • Auringosta keskikesällä Suomessa: oleskelemalla auringossa 1-3 kertaa viikossa 15-30 min auringon ollessa korkeimmillaan

Kenelle D-vitamiinia?

Moni meistä tarvitsee D-vitamiinilisää, erityisesti:

  • Kasvissyöjät
  • Raskaana olevat ja imettävät
  • Keski-ikäiset naiset
  • Vähäenergistä ja laihdutusruokavaliota noudattavat
  • Paljon sisätiloissa aikaa viettävät
  • Pitkäaikaissairaat ja ikääntyneet
  • Alle 3-vuotiaat lapset

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Useamman D-vitamiinia sisältävän valmisteen yhtäaikaista käyttöä tulee välttää.

 

D-vitamiiniin saantisuositukset

Ikä (v)

Suositus µg/vrk

Lapset

0 - 2

10

Lapset, nuoret

3 - 20

10

Aikuiset

21 - 60

10

Ikääntyvät

61 -

20

Raskaana olevat ja imettävät

 

10

 

Lähde: Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Suomalaiset ravitsemussuositukset, 2014. Suurin hyväksyttävä päiväannos alle 10-vuotiaille lapsille on 25 μg. Nuorille ja aikuisille 50 μg. Todennäköistä on, että Suomessa merkittävällä osalla väestöä D-vitamiinin saanti ei vastaa suosituksia.

 


Viitteet

1. Wang TJ, Pencina Mj, S.L. Booth et al. Vitamin D Deficiency and Risk od Cardiovascular Disease. Circulation Janruary 2008, doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.

107.706127.

2. Antti Aro. D-vitamiini - monivaikutteinen hormoni. Duodecim 2005; 121:1749-54.

3. Heaney RP. Nutrition, chronic disease, and the problem of proof. Editorial. Amercian Journal of Clinical Nutrition 2006;84(3(471-472).